Nieuwsbrief Vegatest/Vegacheck

Nieuwsbrief Vegatest/Vegacheck

Glutenovergevoeligheid

GlutenPosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Sun, February 22, 2015 11:49:45

Glutenovergevoeligheid

We dreigen een hoge prijs te gaan betalen voor onze ‘welvaart’

Dat stellen we reeds vast in de schrikbarende toename van kankers en autoimmuunziekten. Overgevoeligheid en zelfs een allergie voor gluten is er zo eent...je. Let maar op, hier zul je in de toekomst steeds vaker van gaan horen.

Gliadine en glutenine vormen samen gluten. Gluten zijn bepaalde eiwitten die het reservevoedsel vormen voor granen zoals tarwe, rogge, gerst, spelt of kamut.
Het gliadine is het meest toxisch. Vooral mensen met een erfelijke voorbeschikking maken kans coeliakie te ontwikkelen en maken dan antistoffen tegen het eiwit. Het gevolg is schrikbarend: teloorgang van het darmslijmvlies waardoor deze gaat lekken. Toch is dit een instinker: er zijn veel mensen met klachten die verband houden met een glutenovergevoeligheid, maar niet als zodanig herkend worden. Bloedtesten en darmbiopten tonen niets aan. Toch is het immuunsysteem overdreven werkzaam en gaat met een groot deel van onze beschikbare energie lopen. Futloosheid, ontstekingsachtige verschijnselen, vage buikklachten, humeurigheid, tekorten aan nutriënten verminderen de levenskwaliteit drastisch.
De broodindustrie is dol op gluten. Het geeft volume en elasticiteit aan brood. Het wordt er mooi stevig door. Het zorgt voor het rijzen van het brood en vormt als het ware de matrix en bepaalt de vorm. Ieder brood met broodverbeteraars bevat gluten.
Toch is de mens zo vindingrijk dat er tal van alternatieven zullen komen. Binnen afzienbare tijd zal op elke verpakking duidelijk vermeld staan wanneer iets glutenvrij is. Ook restaurants zullen op deze foodtrend inspelen. Gerechten met gierst, rijst amaranth en quinoa zul je steeds vaker aantreffen. Meel zal gemaakt worden van boekweit, rijst, erwten of linzen. Lekker en toch voedzaam is een ontbijt op basis van havermout.

Gouden raad:
– Vervang brood door gierst, rijst of quinoa
– Maak een omelet met groenten
– Gebruik glutenvrije pasta of rijstnoedels
– Stoof appelen en peren met kokosbloesem poedersuiker en kaneel
– Werk samen met dietist of voedingsconsulent
– Eet een paar weken glutenvrij en ga na of u zich fitter voelt