Nieuwsbrief Vegatest/Vegacheck

Nieuwsbrief Vegatest/Vegacheck

7 tips om het choelsterol te verlagen

CholesterolPosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Wed, April 01, 2015 13:11:26

7 TIPS OM JE CHOLESTEROL OP EEN GEZONDE MANIER TE VERLAGEN

Belangrijk om te weten is dat een goede triglyceride waarde samen met licht verhoogde cholesterol, geen risico inhoudt. Deze triglyceride waarde wordt ook steeds bepaald bij een bloedanalyse en is een belangrijkere parameter voor je hart- en vaatziekten risico.

Je leefstijl heeft dus invloed op je cholesterolwaarden. Streef steeds naar een gezonde waarde. Als een te hoge cholesterolwaarde zakt doe je iets goed. Je leef...stijl is gezonder geworden. Dus probeer met een gezonde leefstijl je cholesterol te verlagen, niet zozeer om het cholesterol maar omdat het aangeeft dat je gezonder leeft.

1.Eet amandelen, walnoten en andere noten om dagelijks voldoende essentiële vetzuren binnen te krijgen.
2.Verwerk voldoende knoflook in je voeding. Gebruik vezelrijke voeding (groenten, fruit, peulvruchten). Eet maximaal 3 stukken fruit per dag. Door teveel fruit te eten, kan het zijn dat de cholesterol niet afgebroken wordt en opgeslagen wordt in de lever. Probeer 1/3 rauw voedsel te eten zoals fruit en groenten maar alleen als je darmstelsel het toelaat. Probeer dit stelselmatig op te bouwen.
3.Adem diep, slaap voldoende en drink minimaal 1,5 liter water per dag.
4.Eet maximum 1 keer per dag mager vlees (gevogelte) en beperk de hoeveelheid tot ongeveer 150 g/dag (omwille van het ontstekingsbevorderende arachidonzuur dat in vlees zit, vooral rood vlees). Gebruik weinig dierlijk vet, zeker geen ranzig vet (charcuterie), wel matig goede boter (best biologische zuurroom- of karneboter). Gebruik veel extra vierge olijfolie en/of dito koolzaad (raapzaadolie), rode palmpitolie en extra vierge kokosolie. Niet de hoeveelheid vet, die men gebruikt is de oorzaak van hartziekte maar wel de kwaliteit ervan. Neem zeker dagelijks extra essentiële vetzuren (omega 3-6-9).
5.Doe minimaal 3 x per week aan sport, train met intervallen waardoor het hart gaat versnellen. Op die manier verlaagt niet alleen je cholesterol maar gaat vooral je cholesterolverdeling verbeteren. Zowel de HDL als de LDL cholesterolwaarden zullen verbeteren door te sporten. Of probeer dagelijks op nuchtere maag een fikse wandeling te doen, dit doet eveneens wonderen.
6.Neem voldoende antioxidanten zoals vitamine C en E, carotenen, selenium en Q10, die overvloedig voorkomen in de mediterrane voeding. Anti-oxidanten beschermen je tegen vrije radicalen. Vrije radicalen oxideren cholesterol tot oxycholesterol. Oxycholesterol is schadelijk voor de gezondheid.
7.Witte rijst, witte pasta, wit brood, kant-en-klare producten kan je best beperken, gebruik in de plaats daarvan volkerenproducten.Probeer snoep, snacks en industrieel gebak te schrappen. Ook geraffineerde suiker en alles wat daaruit wordt geproduceerd is uit den boze omdat het gezonde stoffen uit het lichaam rooft.

Bron: Efiow



Is er een verband tussen cholesterol en Hart-en Vaatziekten

CholesterolPosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Wed, April 01, 2015 12:57:15

IS ER EEN VERBAND TUSSEN CHOLESTEROL EN HART- en VAATZIEKTEN?

Er is, volgens een aantal studies, een statistisch verband tussen cholesterol en vaatziekten. Dat betekent niet meer en niet minder dan dat mensen met een hoge cholesterolspiegel meer kans hebben op vaatziekten. Dat betekent echter nog niet dat cholesterol hart- en vaatziekten veroorzaakt. Dat betekent wel dat cholesterol een ongezonde leefstijl kan weerspiegelen. Een leefstijl met veel verzadigd vet gaat nogal ee...ns gepaard met een aantal andere ongezonde eetgewoontes, zoals weinig groenten, fruit en tuinkruiden. Het gevolg van deze ongezonde leefstijl is een verhoogd cholesterolniveau én een grotere kans op vaatziekten.

Het verhoogde cholesterol is mogelijk slechts een marker van een bepaalde leefstijl. Deze leefstijl bevat vaak veel verzadigd vet van dierlijke oorsprong. Dierlijk vet uit de vleesindustrie bevat veel arachidonzuur. Arachidonzuur is pro-inflammatoir (geeft verhoogde ontstekingsactiviteit) en daarmee zijn we bij de werkelijke oorzaak van vaatziekten, namelijk ontsteking van de vaatwand. Daar komt bij dat vezels, fruit, groenten en tuinkruiden anti-inflammatoire effecten hebben. Een ongezonde leefstijl bevat weinig vezels, fruit, groenten en tuinkruiden en veel verzadigd vet of transvetzuren en een overmaat aan arachidonzuur. Deze levensstijl leidt tot een verhoogd ontstekingsniveau in het lichaam en tot een verhoogd cholesterolniveau ….

Op zich is cholesterol dus niet gevaarlijk maar cholesterol kan wel geoxideerd worden wanneer er teveel vrije radicalen in het lichaam aanwezig zijn. Geoxideerd cholesterol noemt men oxycholesterol dat op zijn beurt wel schadelijk is voor de arteriewand. Bescherm jezelf tegen vrije radicalen door een goede antioxidant te nemen of voedsel te nuttigen dat rijk is aan antioxidanten (groenten, fruit, kruiden).

Een goede triglyceride waarde samen met licht verhoogde cholesterol, houdt geen risico in. Deze triglyceride waarde wordt ook steeds bepaald bij een bloedanalyse en is een belangrijkere parameter voor je hart en vaatziekten risico. Hiervoor bestaan geen medicijnen enkel door het aanpassen van leefstijl en voeding daalt deze terug. Daarom wordt er door je arts vaak niet veel over gezegd. Deze waarde zal ook niet beïnvloed worden door cholesterol remmers. Dus een cholesterolwaarde die verlaagt door het nemen van medicatie en je triglyceride waarde die niet verlaagt, veranderen je risico op hart en vaatziekten niet.



Cholesterol (on)gezond

CholesterolPosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Wed, April 01, 2015 12:25:19

IS CHOLESTEROL (ON)GEZOND?

Cholesterol is niet de oorzaak voor slagaderverkalking, hartinfarcten en beroertes maar heeft zelfs een tal van belangrijke eigenschappen voor het lichaam! Statines daarentegen verhinderen vele van deze positieve eigenschappen.

Hieronder enkele voordelen van cholesterol:
1.Cholesterol zorgt voor de aanmaak van een heleboel hormonen: namelijk de steroïden. Hiertoe behoren de geslachtshormonen testosteron, de oestrogenen en progesteron, evenals de bijnierhormonen cortisol en aldosteron en het in de nieren aangemaakte calcitriol, dat uitermate belangrijk is voor het bot. Steroïden beheersen onze seksualiteit, controleren onze vruchtbaarheid, onze stressreacties, onze bloedspiegel, onze mineralenhuishouding en zelfs onze slaap.
2.Cholesterol zorgt voor energie:
Het bijnierhormoon cortisol wordt aangemaakt om onze cellen van extra energie te voorzien bij geestelijke en lichamelijke belasting. Bij stress, sportieve prestaties, bij operaties en bij dagdagelijkse inspanningen zorgt cortisol ervoor dat we over voldoende energie beschikken. Cortisol wordt aangemaakt uit cholesterol. Het kunstmatig verlagen daarvan leidt onvermijdelijk tot meer geestelijke en fysieke moeheid. Door cholesterol te gaan verlagen, veroorzaak je een tekort aan co-enzym Q10 en l-carnitine. Beiden zijn noodzakelijk voor het goed functioneren van het hart.
3.Cholesterol houdt het geheugen scherp:
Cholesterol is namelijk, samen met verzadigd vet, het belangrijkste bestanddeel van onze hersenen. Cholesterol is voor de hersenen zelfs zo belangrijk dat bepaalde hersencellen het zelf kunnen aanmaken. Cholesterolverlagende middelen hebben dus een grote invloed op het geheugen maar ook op dementie, verwardheid, Alzheimer etc.
4.Cholesterol speelt een belangrijke rol bij de vetvertering en zorgt voor een goede stoelgang:
Cholesterol maakt galzuren aan die heel belangrijk zijn voor de vetvertering. Uit galzuur wordt ook ‘coprosterol’ aangemaakt, dat een positieve invloed heeft op de stoelgang en een gezonde darmfunctie.
5.Cholesterol = sterke botten:
Wij kunnen onder de invloed van de zon slechts vitamine D aanmaken als er voldoende cholesterol aanwezig is. Bij gebrek aan cholesterol wordt er ook te weinig vitamine K uit de darmen opgenomen en dat geeft te weinig galzuren. Vitamine D en K zijn onmisbaar voor sterke botten.
6.Cholesterol zorgt voor de fluïditeit van de celmembranen:
Elke cel in ons lichaam is omgeven door een omhulsel of membraan dat haar beschermt. Het celmembraan laat levensbelangrijke stoffen door en houdt schadelijke stoffen tegen zodat deze niet in de cellen kunnen dringen. Cholesterol zorgt voor de soepelheid en de doorlaatbaarheid van die celmembranen.
7.Cholesterol is nodig voor de opbouw en het behoud van de spieren:
Cholesterol is nodig voor de aanmaak van anabole (eiwitopbouwende steroïden). Het kunstmatig verlagen leidt dan ook tot spierzwakte en spierpijn. Op lange termijn is dat steeds nefast. Vergeet bij dit alles niet dat het hart ook een spier is, zelfs onze voornaamste spier.

In een volgend artikel stellen we de vraag of cholesterol een verband heeft met hart-en vaatziekten.

Bron: Efiow