Nieuwsbrief Vegatest/Vegacheck

Nieuwsbrief Vegatest/Vegacheck

7 Tips om constipatie te voorkomen

ConstipatiePosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Mon, February 23, 2015 22:34:02

7 TIPS OM CONSTIPATIE TE VOORKOMEN!


1.Het is zeer belangrijk dat je complexe vezels eet zoals groenten, fruit, granen, zaden, noten en bonen. Deze zijn een soort prebiotica, dit wil zeggen dat ze voeding vormen voor goede darmbacteriën. ...Daarnaast zorgen ze ook voor het volume en activeren ze de darmperistaltiek.


2.Neem dagelijks voldoende essentiële vetzuren in: lijnzaadolie, gamma-linoleenzuur (teunisbloemolie), linolzuur, visoliën. Bij constipatie kan je iedere ochtend starten met 1 el olijfolie op nuchtere maag.

3.Drink voldoende water of kruidenthee (min. 2 liter per dag), water zorgt dat de vezels die je opneemt gaan zwellen waardoor je stoelgang zachter wordt. Het is heel belangrijk dat wanneer je meer vezels eet je ook voldoende drinkt.

4.Gebruik geen laxeermiddelen, ze prikkelen de darm hevig, kunnen de darmwand aantasten en verstoren op lange termijn je darm nog meer. Verkies eerder een preparaat met acidofilus of melkzuur vormende bacteriën om de darmen beter te laten functioneren.

5.Leer ontspannen: stress is spanning en heeft een groot negatief effect op de werking van de darmen. Denk hierbij ook aan negatieve instellingen, piekeren, opgekropte gevoelens……. Massage in het algemeen, of enkel van je buik of een warme kruik erop leggen helpen om de spanningen los te laten. Bewegen en goed ademen bevorderen ontspanning.

6.’s Morgens een glas lauw water met citroensap op nuchtere maag doet wonderen.

7.Eet minder suikers door te kiezen voor voedzame tussendoortjes zoals fruit, noten, volle of halfvolle natuuryoghurt met vers fruit.

Nicoline Ruiz







Glutenovergevoeligheid

GlutenPosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Sun, February 22, 2015 11:49:45

Glutenovergevoeligheid

We dreigen een hoge prijs te gaan betalen voor onze ‘welvaart’

Dat stellen we reeds vast in de schrikbarende toename van kankers en autoimmuunziekten. Overgevoeligheid en zelfs een allergie voor gluten is er zo eent...je. Let maar op, hier zul je in de toekomst steeds vaker van gaan horen.

Gliadine en glutenine vormen samen gluten. Gluten zijn bepaalde eiwitten die het reservevoedsel vormen voor granen zoals tarwe, rogge, gerst, spelt of kamut.
Het gliadine is het meest toxisch. Vooral mensen met een erfelijke voorbeschikking maken kans coeliakie te ontwikkelen en maken dan antistoffen tegen het eiwit. Het gevolg is schrikbarend: teloorgang van het darmslijmvlies waardoor deze gaat lekken. Toch is dit een instinker: er zijn veel mensen met klachten die verband houden met een glutenovergevoeligheid, maar niet als zodanig herkend worden. Bloedtesten en darmbiopten tonen niets aan. Toch is het immuunsysteem overdreven werkzaam en gaat met een groot deel van onze beschikbare energie lopen. Futloosheid, ontstekingsachtige verschijnselen, vage buikklachten, humeurigheid, tekorten aan nutriënten verminderen de levenskwaliteit drastisch.
De broodindustrie is dol op gluten. Het geeft volume en elasticiteit aan brood. Het wordt er mooi stevig door. Het zorgt voor het rijzen van het brood en vormt als het ware de matrix en bepaalt de vorm. Ieder brood met broodverbeteraars bevat gluten.
Toch is de mens zo vindingrijk dat er tal van alternatieven zullen komen. Binnen afzienbare tijd zal op elke verpakking duidelijk vermeld staan wanneer iets glutenvrij is. Ook restaurants zullen op deze foodtrend inspelen. Gerechten met gierst, rijst amaranth en quinoa zul je steeds vaker aantreffen. Meel zal gemaakt worden van boekweit, rijst, erwten of linzen. Lekker en toch voedzaam is een ontbijt op basis van havermout.

Gouden raad:
– Vervang brood door gierst, rijst of quinoa
– Maak een omelet met groenten
– Gebruik glutenvrije pasta of rijstnoedels
– Stoof appelen en peren met kokosbloesem poedersuiker en kaneel
– Werk samen met dietist of voedingsconsulent
– Eet een paar weken glutenvrij en ga na of u zich fitter voelt



Koorts

Koorts infoPosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Sun, February 22, 2015 11:42:04

KOORTS IS GEZOND!

Koorts op zich is onschuldig. Koorts hebben mag misschien oncomfortabel zijn, maar het draagt wel wezenlijk bij tot een effectief immuunsysteem en de manier waarop het reageert op infecties. Het geeft meestal een signaal ...dat het lichaam tegen een indringer vecht. Koortswerende middelen zijn er vooral voor ons comfort.

Uitzonderingen zijn patiënten met een hartkwaal of longproblemen omdat koorts hen teveel energie kost. Het is belangrijk om de koorts niet te gaan dempen met koortswerende middelen omdat koorts juist belangrijk is zodat het immuunsysteem in gang schiet om het virus of de bacterie aan te vallen.

In 90 procent van de gevallen is koorts een gevolg van een virus. Daarnaast kan ook een bacteriële infectie de boosdoener zijn. Om het virus of de bacterie te kunnen bestrijden, zet ons lichaam zijn ‘interne thermostaat’ een paar graden hoger. In plaats van tot 36,5 à 37,5 graden Celsius, loopt de lichaamstemperatuur bij koorts op tot 38 graden of meer.

Van zodra de indringer verslaan is, zal de koorts ook snel gaan zakken omdat het immuunsysteem dan terug in evenwicht komt. In feite is men dan genezen.

In tegenstelling tot wat velen denken, weerspiegelt de hoogte van de koorts niet per se de ernst van de situatie. Hoe je je voelt, zegt gewoonlijk meer over je gezondheid dan je lichaamstemperatuur.

Vooral bij kinderen zijn ouders vaak ongeruster naarmate de koorts stijgt en wordt er vaak te snel medicatie ingezet. Belangrijker dan de koorts zijn echter de ziektesymptomen. Heeft je kind 39 graden koorts maar lijkt het daar verder weinig last van te hebben? Dan hoef je heus niet meteen bij de dokter langs te gaan. U zult zien dat de koorts meestal vanzelf zakt.

Besluit: Wees niet te snel met medicatie in geval van koorts. Koorts betekent dat het immuunsysteem in gang schiet om indringers aan te vallen. Meestal gaat de koorts vanzelf weg. Wanneer de koorts langer duurt dan een paar dagen of hoger is dan 40° kunt u best contact opnemen met de arts.

Vrijdag geven we je via onze facebook pagina wat meer tips om koorts op een natuurlijke manier te verlagen bij kinderen.



Bron: de gezondheidswinkel / Goed gevoel



Kinderen met koorts

Koorts infoPosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Sun, February 22, 2015 10:24:08

5 TIPS VOOR KINDEREN MET KOORTS!

In het vorig bericht van woensdag las u dat koorts eigenlijk gezond is. Hier geven we u een aantal tips om koorts bij kinderen op een natuurlijke manier te verlagen:

5 tips om koorts op een natuurlijke man...ier te laten zakken bij kinderen:
1.Zeer belangrijk: Laat je kind voldoende water drinken. Een kind met koorts moet dagelijks minstens 50 ml water drinken per kilo lichaamsgewicht.
2.Maak sokken nat en wikkel ze om de enkels en herhaal dit als ze opgedroogd zijn. Je kan dit ook met de polsen doen. Je kind zal kalmeren en genieten van de opluchting.
3.Zo draag je bij koorts best luchtige kleding. Ook een lauw bad nemen heeft een gunstig effect op koorts.
4.Hou het hoofd en de nek koel. Bij hoge koorts kun je een katoenen sjaal nemen en die in koud water dompelen, uitwringen en om het hoofd en de nek van het kind leggen. Herhaal het nat maken als de sjaal opdroogt.
5.Laat je kind niet teveel eten; hou het bij heldere, gezonde vloeistoffen. Waarom? Sommige besmettelijke organismen gebruiken de voorraad zink en ijzer uit het lichaam om te overleven. Het menselijk lichaam kan om deze reden zink en ijzer verbergen, dus het is een slecht idee ijzer- en zinkrijke voeding tot je te nemen als je ziek bent. Als de persoon met koorts wil eten, is iets vloeibaars en zachts zoals kippensoep het beste.

Wat in geval van stuiptrekkingen bij kinderen?

Leg je kindje (tot de dokter er is) plat op de grond, op zijn of haar buik of zij, en leg zijn of haar hoofdje naar beneden voor het geval hij of zij zou braken. Ook als je merkt dat je kind er, zelfs bij lage koorts, andere ziektesymptomen bij krijgt, moet je zo snel mogelijk naar de dokter. Symptomen als suffigheid, problemen bij het drinken, een versnelde ademhaling of een grauwe kleur moeten altijd verder onderzocht worden.
Bron: de gezondheidswinkel / Goed gevoel



« Previous