Nieuwsbrief Vegatest/Vegacheck

Nieuwsbrief Vegatest/Vegacheck

7 tips om het choelsterol te verlagen

CholesterolPosted by Praktijk voor Natuurgeneeswijzen Ermelo/Zeist Wed, April 01, 2015 13:11:26

7 TIPS OM JE CHOLESTEROL OP EEN GEZONDE MANIER TE VERLAGEN

Belangrijk om te weten is dat een goede triglyceride waarde samen met licht verhoogde cholesterol, geen risico inhoudt. Deze triglyceride waarde wordt ook steeds bepaald bij een bloedanalyse en is een belangrijkere parameter voor je hart- en vaatziekten risico.

Je leefstijl heeft dus invloed op je cholesterolwaarden. Streef steeds naar een gezonde waarde. Als een te hoge cholesterolwaarde zakt doe je iets goed. Je leef...stijl is gezonder geworden. Dus probeer met een gezonde leefstijl je cholesterol te verlagen, niet zozeer om het cholesterol maar omdat het aangeeft dat je gezonder leeft.

1.Eet amandelen, walnoten en andere noten om dagelijks voldoende essentiƫle vetzuren binnen te krijgen.
2.Verwerk voldoende knoflook in je voeding. Gebruik vezelrijke voeding (groenten, fruit, peulvruchten). Eet maximaal 3 stukken fruit per dag. Door teveel fruit te eten, kan het zijn dat de cholesterol niet afgebroken wordt en opgeslagen wordt in de lever. Probeer 1/3 rauw voedsel te eten zoals fruit en groenten maar alleen als je darmstelsel het toelaat. Probeer dit stelselmatig op te bouwen.
3.Adem diep, slaap voldoende en drink minimaal 1,5 liter water per dag.
4.Eet maximum 1 keer per dag mager vlees (gevogelte) en beperk de hoeveelheid tot ongeveer 150 g/dag (omwille van het ontstekingsbevorderende arachidonzuur dat in vlees zit, vooral rood vlees). Gebruik weinig dierlijk vet, zeker geen ranzig vet (charcuterie), wel matig goede boter (best biologische zuurroom- of karneboter). Gebruik veel extra vierge olijfolie en/of dito koolzaad (raapzaadolie), rode palmpitolie en extra vierge kokosolie. Niet de hoeveelheid vet, die men gebruikt is de oorzaak van hartziekte maar wel de kwaliteit ervan. Neem zeker dagelijks extra essentiƫle vetzuren (omega 3-6-9).
5.Doe minimaal 3 x per week aan sport, train met intervallen waardoor het hart gaat versnellen. Op die manier verlaagt niet alleen je cholesterol maar gaat vooral je cholesterolverdeling verbeteren. Zowel de HDL als de LDL cholesterolwaarden zullen verbeteren door te sporten. Of probeer dagelijks op nuchtere maag een fikse wandeling te doen, dit doet eveneens wonderen.
6.Neem voldoende antioxidanten zoals vitamine C en E, carotenen, selenium en Q10, die overvloedig voorkomen in de mediterrane voeding. Anti-oxidanten beschermen je tegen vrije radicalen. Vrije radicalen oxideren cholesterol tot oxycholesterol. Oxycholesterol is schadelijk voor de gezondheid.
7.Witte rijst, witte pasta, wit brood, kant-en-klare producten kan je best beperken, gebruik in de plaats daarvan volkerenproducten.Probeer snoep, snacks en industrieel gebak te schrappen. Ook geraffineerde suiker en alles wat daaruit wordt geproduceerd is uit den boze omdat het gezonde stoffen uit het lichaam rooft.

Bron: Efiow